Den første tid i børnehave er en stor og kan også være en overvældende oplevelse, derfor er det en god ide at I giver jer god tid til denne opstart. Og ikke to børn er ens, heller ikke når det kommer til at begynde i børnehave, derfor skal vi sammen finde den bedste vej for jeres barn.
Hør Lise fortælle lidt om den gode opstart i børnehaven: https://youtu.be/cMlRCkpRvqc
En opstart i børnehaven tager min. en uge og er meget forskellige fra barn til barn. Nogle børn er helt klar på børnehavelivet, hvor andre børn lige skal se det hele lidt mere an, alt dette er der tid og plads til. Derfor skal I som forældre også være med og tilgængelige under denne opstart så I nemt kan hente igen, hvis der er behov for det.
Den første dag vil I være med og skal derfor blive tæt sammen med barnet, så overgangen bliver så tryg som muligt. Der vil være en medarbejder klar til at tage i mod jer, og sammen lægger I en plan for hvordan opstarten skal se ud for jeres barn, ikke to børn eller første tid i børnehaven er ens, dog har vi prøvet det før og har nogle ideer til hvordan det kan se ud.
At blive klar til børnehavelivet
Når det er til at være tid til børnehave start, så begynder vi først bare at tale sammen om hvornår opstarten giver bedst mening, og på hvilken stue barnet skal gå på, så vi sammen skaber den bedste overgang for det enkelte barn og familie. Når vi har landet dette, modtager I et "en stor dag er på vej"-brev, som er et velkomstbrev til børnehaven.
I tiden op til opstarten vil vuggestuepersonalet gå på besøg i børnehaven med det eller de børn der har opstart. Så overgangen bliver mest mulig tryg for det lille barn og så skridtet for vuggestue til børnehave virker mindst muligt og kendt. Når vi er på besøg er vi tit med til morgensamling, så barnet kan møde de nye børn og voksne. Derefter er der tid til leg eller aktiviteter med de nye venner og voksne, alt i mens at der sidder en fast og kendt voksen lige ved siden af, som er klar til at guide og skabe tryghed. Disse besøg vil være en fast rutine i løbet af det sidste halve år af barnets vuggestue tid. Det vil ikke være hver dag, men når barnet viser interesse og når det giver mening, så prioriteres det højt for begge enheder, da børnehavebørnene også nyder at deres ''gamle'' venner og voksne kommer på besøg i børnehaven.
Det skaber en sammenhæng for barnet, også længe efter det er startet i børnehaven.
Lige inden barnet begynder i børnehave har vi en ‘overgangs samtale’, som naturligvis er med forældrene, en voksen fra børnehaven som skal være med til at tage imod barnet, samt en fast voksen fra barnet stue. Formålet med samtalen er at forberede børnehaven på "hvem barnet er", hvad vi allerede ved om barnet og hvordan vi som barnets voksne sikre at overgangen bliver som nem og tryg som mulig, samt at forældrene får lidt mere viden om hvad en børnehaven egentlig er for en størrelse Samtalen slutter ofte af med en rundvisning i børnehaven med personalet.
Læg mærke til her intet stå om sut, bamse, lur eller ble - for det kan man sagtens have på og med sig, selvom man begynder i børnehave, faktisk tænker vi, at der absolut ingen grund er til, at skulle aflære sig noget nyt og trygt samtidigt med at barnet tager et skridt ud i noget nyt.
Tilbagemelding fra en forældre om overgangen:
Igen i dag har vi hentet en glad og træt dreng, der gerne vil blive lidt længere i sin nye børnehave.
Da vores dreng pludselig var blevet så stor at børnehaven livet blev en realitet fyldtes vi af usikkerhed omkring de nye forhold. Han skulle væk fra den lille trygge og kendte verden og nu møde en stor, utryg og fremmed verden.... men den følelse blev hurtigt afløst af en følelse af glæde og nysgerrighed fra et imødekommende personale.
Ikke kun fra hans nye stue også de andre stuer har været og hilst på. Flere kendte ansigter, der også huskede ham fra vuggestuen.
Det blev hurtigt tydeligt for os, at forarbejdet i indkøringen allerede var gjort.
Vores lille dreng kendte huset og legepladsen fra alle de gange han havde besøgt børnehaven sammen med børn og voksne fra vuggestuen. Fra fælles arrangementer og ikke mindst (eller uvæsentligt) fordi personalet roterer. Det er af stor betydning at hans "nye voksne" kender dagens gang fra vuggestuelivet. Vi, som forældre, står tilbage med en følelse af lettelse og forståelse.
De "nye voksne" har et indgående kendskab til hans gamle rutiner. De har blik for at helt små ting, som fx. en kendt sang eller bog, kan give barnet en følelse af tryghed fordi det opleves kendt.
Tak for jeres opmærksomhed. Vi glæder os til livet i børnehaven og glædes over den fantastiske tryghed, varme og opmærksomhed vores dreng har fået med fra vuggestuen. Det betyder alverden.